Zorgen over enorme tekorten op de bijstand.

De VVD maakt zich zorgen over de grote financiële tekorten bij de bijstand. Onze gemeente geeft elk jaar miljoenen euro’s meer uit aan uitkeringen dan dat we hiervoor van de Rijksoverheid krijgen.

De VVD vindt dat de gemeente Leidschendam-Voorburg meer werk moet maken van ‘mensen weer aan het werk helpen.’ Mensen die echt niet kunnen werken kunnen bijvoorbeeld een ontheffing krijgen van de sollicitatieplicht. Terecht natuurlijk. Maar in Nederland heeft gemiddeld 12% van de bijstandsgerechtigden zo’n vrijstelling. In onze gemeente maarliefst 30%.

Ook op andere gebieden loopt onze gemeente achter op de rest van het land, zoals bij aanpakken van fraude, handhaven van de eis dat mensen Nederlands moeten spreken en werkgevers helpen om iemand uit de bijstand krijgen. Dat moet echt anders. De arbeidsmarkt trekt aan, overal zien we een tekort aan mensen; in de bouw, in de zorg, in de techniek. De kansen om mensen aan een baan te helpen liggen er, laten we die grijpen!