VVD wil preventief fouilleren invoeren rondom Prinsenhof

Brandstichting, overlast en intimidatie, het is sinds een paar weken aan de orde van de dag in de wijken Prinsenhof, Amstelwijk en De Heuvel. Groepen jongeren maken de buurt onveilig en de politie is in groten getale aanwezig. De extra inzet heeft tot op heden echter nog geen rust gebracht in de wijken.

‘Er zijn nu al 29 auto- en containerbranden geweest, waarschijnlijk allemaal aangestoken. Een dader is, ondanks de extra inzet van de politie en het ophangen van camera’s, nog niet opgepakt. Wij willen daarom dat de politie ook de mogelijkheid krijgt om in deze wijken preventief te fouilleren,’ aldus VVD gemeenteraadslid Ole Heil.

‘Het loopt de spuigaten uit. Het wordt tijd dat we alles uit de kast trekken en keihard optreden. Jongeren die ’s nachts op straat hangen wanen zich onaantastbaar en zorgen voor een onveilig gevoel bij de bewoners. Dat moet afgelopen zijn. Iedereen die rondhangt in deze wijken moet wat ons betreft zonder pardon gecontroleerd kunnen worden.’

Het gaat in de wijken niet alleen om brandstichting. Er zijn ook veel meldingen over drugshandel en overlast gevend lachgasgebruik. Ook voor die strafbare feiten is preventief fouilleren een goede maatregel. De VVD dient een motie in om de burgemeester op te roepen preventief fouilleren in te voeren. Op korte termijn vergadert de gemeenteraad over de aanpak van de overlast in deze wijken.

Eerder deze week stelde de VVD al vragen over de uitvoering van het lachgasverbod in de gemeente.

Tekst van de motie:

De Raad van de gemeente Leidschendam-Voorburg

Gehoord de beraadslaging

Constaterende dat

• Verschillende wijken in onze gemeente al enige tijd geteisterd worden door branden

Overwegende dat

• uit onderzoek blijkt dat er sprake is van brandstichting waarbij gebruik wordt gemaakt van brandbare stoffen.

Verzoekt de burgemeester

• invoering van preventief fouilleren in De Heuvel, Prinsenhof en de Amstelwijk te overwegen en de raad over de uitkomsten hiervan op korte termijn te informeren.

En gaat over tot de orde van de dag.