VVD: veel vraagtekens gebouwenschuif Huygenskwartier

Vorige week is het haalbaarheidsonderzoek Huygenskwartier gepubliceerd. Naar aanleiding van dit onderzoek zijn inmiddels ook particuliere initiatieven ontstaan.

VVD fractievoorzitter Astrid van Eekelen: de VVD ziet veel kansen als het gaat om de verkoop van het oude stadskantoor. Op deze plek kunnen met behoud van de historische gevel woningen worden gebouwd. Woningen zullen de levendigheid en publiek naar de Herenstraat brengen. Woningen voor senioren en gezinnen, want sociale woningbouw vindt de VVD op deze plek niet gepast.

De plannen met betrekking tot de komst van een parkeergarage zijn interessant. Parkeren is al tijden een probleem in het Huygenskwartier. Voldoende en dichtbij parkeren is noodzakelijk voor ondernemers, no parking no business! De VVD vindt het een kans dat er een ondernemer bereid is te investeren in de uitbreiding van zijn supermarkt. Hoogvliet is een drukke supermarkt en uitbreiding kan een welkome aanvulling zijn. Zorgen heeft de VVD over de communicatie met omwonenden. Alvorens we verder gaan met bespreken van vervolgstappen zullen eerst gesprekken met omwonenden moeten plaatsvinden. Uit gesprekken is gebleken dat men zich overvallen voelt. Dit is een slechte zaak en zorgt voor veel onrust.

De VVD ziet verder nog veel gaten in de begroting. De kosten die gemoeid gaan met deze plannen liegen er niet om. We zijn veel zaken tegengekomen die onzeker zijn en er qua kosten inhakken.

We zien dat de raadzaal niet meer van deze tijd is. Een gemeente als Leidschendam-Voorburg heeft behoefte aan een volwaardige raadzaal. De vraag echter is tegen welke prijs? Wat is noodzakelijke en wat is slechts wenselijk. Niet wenselijk is het in ieder geval voor de VVD dat er geld wordt verspild.