VVD stelt vragen over vertraagde invoering lachgasverbod

Afgelopen week hebben VVD-raadsleden Philip van Veller en Ole Heil een nachtelijke ronde gemaakt door de wijken De Heuvel en Prinsenhof met het buurtpreventieteam. In de wijk werd ’s nachts door groepen jongeren lachgas gebruikt. Het lawaai van de gasflessen hield bewoners wakker. Gebruikers schreeuwden het uit. Volgens de bewoners ligt er geregeld ’s ochtends drugsafval op het schoolplein en in de rest van de wijk. Ter plekke bleek echter dat de politie niet ingreep. Raar, want op 3 maart hebben we een wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening aangenomen. Die wijziging verbiedt overlastgevend gebruik van lachgas in de openbare ruimte. Navraag leerde echter dat de gewijzigde APV nog niet gepubliceerd is en dus nog niet geldt. Hierdoor kan de politie niet optreden tegen dit zeer vervelende gedrag.

‘ We nemen natuurlijk geen nieuwe plaatselijke verordening aan om vervolgens nog maanden te wachten totdat die ingevoerd wordt,’ aldus Ole Heil.

De VVD heeft daarom vragen gesteld aan de burgemeester om opheldering te krijgen over het waarom van de vertraagde invoering.

1. Klopt het dat de gewijzigde APV, zoals door de gemeenteraad aangenomen op 3 maart 2020, heden, 11 mei 2020, nog steeds niet in werking is getreden?
  2. Waarom niet?
  3. Wat is hiervoor een normale termijn?
  4. Kunt u ervoor zorgen dat de gewijzigde APV met de grootste spoed alsnog in werking treedt? En wanneer kunnen we dit verwachten?
  5. Heeft u signalen ontvangen van politie en handhaving dat de late inwerkingtreding van de gewijzigde APV het werkt bemoeilijkt? Zo ja, wat is er met deze signalen gedaan?