VVD: Sluit Leidschendam-Voorburg niet af

Prettig wonen binnen onze gemeente betekent ook dat we bereikbaar moeten zijn. Het wordt  steeds moeilijker om met de auto de Vliet over te komen, zowel in Leidschendam als in Voorburg.

De gemeenteraad neemt komende week een besluit over de bereikbaarheid van onze gemeente. Het college doet een voorstel dat naar de mening van de VVD Leidschendam-Voorburg op slot zet. Wat betekent dit voorstel nu voor de inwoners in de dagelijkse praktijk? Het voorstel zorgt ervoor dat bruggen worden afgesloten voor bezoekers van de aangrenzende woonwijken en voor inwoners uit de rest van de gemeente. Kentekens worden met camera’s geregistreerd. Wordt wel gebruik gemaakt van de bruggen, dan krijg je een boete. Het betekent dat je je als inwoner niet meer vrij over de gemeentelijke wegen kunt bewegen en het verkeer gedwongen via de Sytwendetunnel geleid zal gaan worden. Woon je bijvoorbeeld in Essesteijn en wil je na je boodschap in het Huygenskwartier sporten in Westvliet? Dan zal je moeten omrijden via de tunnel of de A12. De kraamhulp die van de ene kant van de Vliet naar de andere kant moet? Oma op bezoek uit Zoetermeer? Of een klant uit Leidschenveen? Allemaal omrijden. Het leidt tot opstoppingen bij de tunnel, die nu al regelmatig vast staat. Denk hierbij ook aan de gevolgen als de tunnel afgesloten is voor onderhoud en met het toenemende verkeer als het nieuwe Leidsenhage zal worden geopend. Kortom een verplaatsing van het probleem.

Het geboden alternatief, een dynamisch verkeerssysteem, leidt er alleen maar toe dat inwoners via lampjes en bewegwijzeringen de Sytwendetunnel in worden geleid. Eenrichtingsverkeer en andere verkeersbeperkende maatregelen bieden volgens de VVD geen duurzame oplossing.

Een extra brug biedt volgens de VVD wél een oplossing. Deze brug kan op de steun van een groot deel van de inwoners en ondernemers rekenen. Het ontlast de lokale vlietbruggen en leidt tot betere doorstroming van verkeer. De VVD is zeer teleurgesteld dat de mening van de meerderheid van de klankbordgroep van bewoners en ondernemers, die concluderen dat een extra brug logisch en onvermijdelijk is om de lange wachttijden en overlast terug te dringen, niet wordt gehoord. Voor wat betreft de kosten van de aan te leggen brug bestaan er mogelijkheden om deze regionaal gefinancierd te krijgen.

De VVD is voor bereikbaarheid van en vrije verkeersdoorstroming binnen onze hele gemeente en tegen beperkende maatregelen met onder andere boetes en omwegen. Het voorstel van het College van GBLV, D66, PvdA en Groen Links leidt hiertoe en zal dan ook niet door de VVD worden gesteund.

2 reacties op “VVD: Sluit Leidschendam-Voorburg niet af

1. Elly tetteroo

Wij wonen aan de Oostvlietweg,winkel aan damlaan van onze dochter,moet dan 4km omrijden om er te komen,zorg svp dat dit niet gebeurd…

Reageren
    1. Bart Eleveld

Beste Elly,

Ondanks ons felle verzet heeft een meerderheid van de gemeenteraad voor het voorstel gestemd inclusief de eventuele afsluiting van de bruggen. De plannen moeten nu eerst nog verder uitgewerkt gaan worden, dus het is niet van vandaag op morgen ingevoerd. Op het moment dat de eventuele afsluiting weer ter sprake komt zullen we er opnieuw alles aan doen om hem van tafel te krijgen.

Reageren