VVD de grootste, kiezers bedankt!

De VVD is na 4 jaar weer de grootste partij in Leidschendam-Voorburg. Wij bedanken iedereen die zich tijdens de campagne heeft ingezet voor de VVD en alle 8.606 stemmers voor hun vertrouwen in onze partij!
De uitslagenavond was werkelijk bloedstollend. Bij 25% van de stemmen geteld had Gemeentebelangen nog een forse voorsprong op de VVD. Hoe meer stembureaus geteld werden, hoe dichter het naar elkaar kroop. Na het tellen van de laatste stemmen bleek dat de VVD zelfs ruim de grootste partij is geworden. De VVD stijgt van 8 naar 9 zetels in de raad.

We kijken terug op een intensieve maar geweldige campagne. Op allerlei plekken en manieren heeft onze partij een duidelijk geluid laten horen, wat is beloond met 25,8% van de stemmen.
De volledige uitslag van alle partijen met de stemmen per kandidaat is hier te vinden: https://www.lv.nl/definitieve-uitslag-gemeenteraadsverkiezing

Astrid van Eekelen gekozen als Fractievoorzitter
Op donderdag 22 maart is de nieuwe VVD-fractie voor het eerst bijeen gekomen. Naast champagne en taart werden er ook gelijk knopen doorgehakt. Astrid van Eekelen is unaniem gekozen als fractievoorzitter. Wij feliciteren Astrid met haar fractievoorzitterschap. Op 29 maart zal de nieuwe raad geïnstalleerd worden. Daarna zullen ook de portefeuilles over de fractieleden worden verdeeld.

Afscheid van drie raadsleden
Het moment is ook aangebroken om afscheid te nemen van drie raadsleden die niet terugkeren in de raad: Ton Overmeire, Gerrit Nijhof en Marc van der Houwen. Zij waren van vaste waarde in onze fractie, enerzijds door hun ervaring en vaak ook enorme kennis, anderzijds door hun bevlogenheid en loyaliteit. Wij, maar ook de gehele raad mochten hiervan de vruchten mogen plukken en zijn ze hiervoor zeer erkentelijk.

VVD neemt het voortouw bij informatieproces
De VVD krijgt als grootste partij het initiatief bij de benoeming van een informateur en de formulering van de informatieopdracht. Dat is de uitkomst van de presidium-vergadering van 23 maart. Hierbij kwamen vertegenwoordigers van alle 7 partijen in de nieuwe raad samen om te besluiten over de te nemen stappen richting de coalitievorming. De VVD zal een raadsvoorstel over de aanstelling van een informateur voorbereiden. Streven is om dit raadsvoorstel op 30 maart af te ronden, zodat de gemeenteraad hier tijdens de eerste reguliere vergadering op 3 april als geheel over kan besluiten.