VVD eist per direct stop van invoering nieuwe afvalbeleid

‘Doordrukken falend afvalbeleid moet afgelopen zijn’

De lokale VVD is helemaal klaar met het falende afvalbeleid in Leidschendam-Voorburg. Als enige partij in de gemeenteraad heeft de VVD altijd tegen dit beleid gestemd en heeft meerdere keren gevraagd om het te stoppen. Het lukt de gemeente al maanden niet om het afvalprobleem onder controle te krijgen. Uitzicht op verbetering is er ook niet. Vorige week bleek dat bijna 70% van de inwoners van onze gemeente net als de VVD wil dat het afval gewoon weer wekelijks wordt opgehaald. Tot overmaat van ramp verdwijnt per 1 juni ook nog eens versneld het afvalbrengstation in Leidschendam.

Astrid van Eekelen, lijsttrekker van de VVD: ‘Ondanks toezeggingen van de wethouders is het elke dag raak met volle containers en puinhopen op straat. Dit weekend was het bijvoorbeeld weer één grote bende rond het KJ Plein. Daarnaast worden inwoners gedwongen met zakken te leuren op zoek naar een lege container. Zeker voor veel ouderen is dit niet te doen. De maat is wat ons betreft nu echt vol. Wij willen dat het afval in Leidschendam-Voorburg gewoon weer wekelijks thuis wordt opgehaald, totdat de gemeente aantoont het probleem onder controle te hebben. Ik snap niet dat de wens van de overgrote meerderheid van de inwoners zo hard genegeerd wordt.’

Coalitie blijft stil
Vanuit de coalitie van Gemeentebelangen, D66, GroenLinks en PvdA blijft het oorverdovend stil. Zij blijven dit falende beleid doordrukken. Ook in de paginagrote advertenties waarin de 4 coalitiepartijen gezamenlijk uitventen wat er volgens hen allemaal gedaan is de afgelopen jaren wordt met geen woord gerept over het afval. Als klap op de vuurpijl werd een regeling waarvan mensen gebruik kunnen maken die hun afval niet zelf weg kunnen brengen door deze partijen geheim gehouden. Veel ouderen die niet voor deze regeling in aanmerking komen hebben het nakijken. Zij hebben hun zorgen gedeeld over de gevolgen van dit afvalbeleid. Ouderen die met de rollater of een boodschappenkar honderden meters moeten lopen op zoek naar een lege container. Het is schandalig dat er zo met mensen wordt omgegaan. Veel inwoners mogen zelfs hun inpandige voorzieningen voor afval niet meer gebruiken omdat ze het afval zelf weg moeten brengen. Het is de wereld op z’n kop.

Nascheiden
De VVD heeft altijd gepleit voor nascheiden. In grote gemeenten zoals Rotterdam en Leiden wordt nog dit jaar de overstap gemaakt naar nascheiden. Plastic, drankpakken en restafval worden gescheiden in een moderne installatie bij de afvalverwerker. Dit is goedkoper, eenvoudiger en ook een betere manier van scheiden. Bovendien hoeven mensen geen afvalscheidingsinstallatie in hun keuken of op het balkon in te richten. De lokale VVD wil dat de gemeente zo snel mogelijk onderzoekt wat er nodig is om dit systeem ook in Leidschendam-Voorburg in te voeren.