VVD blij met herontwikkeling Van Ruysdaellaan

Aan de Van Ruysdaellaan, tegenover Westfield Mall of the Netherlands, herrijst binnenkort een splinternieuw pand van 7 verdiepingen. De VVD is blij met deze ontwikkeling, al had het van de liberalen best een beetje meer gemogen. Het huidige kantoorpand op deze locatie is rijp voor herontwikkeling. Op deze plek komen straks tientallen broodnodige nieuwe woningen in de sociale en de middeldure sector. Daarnaast blijft er ook in het nieuwe pand ruimte voor bedrijvigheid.

Van 20 naar 7 verdiepingen

Het nieuwe plan is tot stand gekomen na uitgebreide inspraak van omwonenden. De oorspronkelijke plannen voor deze plek waren een gebouw tot wel 20 verdiepingen, vergelijkbaar met de woontorens aan de Rodelaan, de Spinozalaan of er tegenover aan de Noordsingel. Een gebouw dat volledig zou bestaan uit woningen in de sociale en middeldure sector. Ook zou het zo’n 2.000 m2 ruimte bieden aan kleinschalige bedrijvigheid, zoals een fysiotherapeut, financieel adviseur, notaris of andere kleine zelfstandige. Een heel mooi voorstel met de woningen en voorzieningen die we allemaal zo hard nodig hebben. Het plan is daarna voorgelegd aan de omwonenden die begrijpelijk hun eigen ideeën hadden. Vele voorstellen later is er nu nog een gebouw van 7 verdiepingen over en is de ruimte voor bedrijvigheid meer dan gehalveerd.

Niet bang zijn om de hoogte in te gaan

Bart Eleveld, raadslid voor de VVD: “Onze grond is schaars. We kunnen een vierkante meter vaker gebruiken als we omhoog bouwen. Met oog voor de omgeving moeten we niet bang zijn om waar het kan wat meer de hoogte in te gaan. Op die manier hoeven we niet te kiezen tussen of werkgelegenheid of een sociale woning. Een project als de Van Ruysdaellaan laat zien dat dit prima beide kan. Tegelijkertijd is het belangrijk om dit in samenspraak met de buurt te doen. Wat ons betreft was dit een hele mooie locatie voor hoogbouw, maar ook het aangepaste plan kan onze goedkeuring dragen.”

Van kantoorkolossen naar kleinschalige locaties

De laatste jaren is er al veel kantoorruimte verdwenen uit de gemeente. Teveel? Eleveld: “Tijden veranderen. Naar kantoorkolossen is geen vraag meer. Het is dus helemaal terecht dat we de afgelopen jaren tienduizenden meters hebben gesloopt of hebben omgebouwd naar woningen. Maar juist kleinschalige locaties zijn enorm in trek. Zelfs tijdens de corona-crisis is de vraag hiernaar 10% gestegen. In onze gemeente zijn kleinschalige kantoorpanden erg schaars. Naast een overspannen woningmarkt dreigt er ook een overspannen kantorenmarkt. We zijn nog tevreden met het plan zoals het er nu ligt, waarin dus flink water bij de wijn is gedaan. Nog minder bouwen aan de Van Ruysdaellaan doet geen recht aan de enorme behoefte aan woningen én werkgelegenheid.”

De gemeenteraad stemt dinsdag 9 maart over de plannen aan de van Ruysdaellaan.