VVD tegen basisinkomen in onze gemeente

De VVD is tegen een onderzoek om een basisinkomen in te voeren in Leidschendam-Voorburg. Een dergelijk onderzoek wordt door het college voorgesteld in het ‘sociaal kompas’ dat donderdag in de raadscommissie wordt behandeld. Bij een basisinkomen krijgt iedereen die dat wil een gegarandeerd bedrag van de overheid, of je er nu iets voor doet of niet. VVD-raadslid Philip van Veller vindt dat mensen in principe zelf verantwoordelijk zijn voor hun inkomen. Een basisinkomen draait dat om. “Gratis geld bestaat niet”, aldus Van Veller.

Het basisinkomen is een van de honderden mogelijke overheidsplannen die de gemeente beschrijft in het sociaal kompas. Dit plan moet de richting aangeven die de gemeente opgaat met zorg, werk en jeugdhulp. “Er staan heel veel plannen in waarvan de status niet duidelijk is”, aldus Van Veller. Veel voorstellen zijn heel goed en juichen we toe, zoals de zorg voor ouderen en anderen die hulp nodig hebben. Maar tot mijn schrik wordt ook een onderzoek aangekondigd naar een basisinkomen. Daarbij krijgen mensen sowieso een inkomen van de gemeente, ongeacht of je je best doet om werk te vinden of niet. De VVD is tegen een basisinkomen. Het ontneemt mensen de verantwoordelijkheid om zelf voor hun inkomen te zorgen. Bovendien laat het mensen die wel werken voor de kosten opdraaien. Gratis geld bestaat niet. Dat geld moet ergens vandaan komen. Wij vrezen dat de belasting omhoog zal gaan, of moet worden bezuinigd op bijvoorbeeld de zorg voor mensen die het echt nodig hebben”.
Tegelijkertijd staat in het sociaal kompas iets over de tegenprestatie in de bijstand. Daarbij wordt van bijstandsgerechtigden verlangd dat zij een aantal uren in de week werk verrichten voor de samenleving. Van Veller: ”In tegenstelling tot het basisinkomen hebben we daar als gemeente en gemeenteraad wel een bestaande lijn in: die tegenprestatie is terecht, want het laat mensen meedoen in de maatschappij. Dat is goed voor de maatschappij en goed voor henzelf. Wij pleiten er dan ook voor dat die tegenprestatie wordt gehandhaafd en in aantal deelnemers uitgebreid. Als je toch iets gaat onderzoeken, kijk dan daar naar”.