Vliegende start van nieuwe politiek seizoen

Het nieuwe politiek jaar is weer begonnen, en dit jaar gaat er voor de VVD-fractie anders uitzien dan vorig jaar. Deze week heeft onze gemeenteraad namelijk een nieuw reglement van orde ingevoerd. Er bleek vorig jaar te weinig ruimte te zijn voor goed inhoudelijk debat. Na een sabbatical zijn daarom de commissies weer tot leven gewekt. Alle onderwerpen zullen vanaf nu eerst in een van de twee commissies, Samenleving of Omgeving, aan de orde komen, voordat er in de plenaire Raadsvergadering over wordt besloten. De VVD wordt in beide commissies vertegenwoordigd door een ijzersterk vierkoppig team. Jeroen Brokke neemt plaats in het presidium van de Gemeenteraad.

Bouwen aan Leidschendam-Voorburg en Stompwijk

Direct tijdens de eerste vergadering heeft de Raad brede steun uitgesproken voor het plan Waaijer aan de Herenstraat in Voorburg. Kern van dit plan is de ontwikkeling van het oude gemeentehuis tot de nieuwe locatie van de Hoogvliet, met daaromheen woningen en last but not least een forse openbare parkeergarage. Goed nieuws dus. Opdat er vele voetjes naar het Huygenskwartier mogen komen!

En Plan Waaijer is zeker niet enige plan. Op veel meer plekken in onze gemeente wordt gebouwd, van Voorburg-West tot Stompwijk, dat is goed nieuws. Ook de Mall krijgt steeds meer vorm. Dit geeft een geweldige impuls voor onze gemeente. Op het Damplein zijn nieuwe ondernemers gevestigd en ook op het KJ Plein zien we een impuls met nieuwe winkels. Al die activiteiten vragen wel om scherp te blijven op participatie van en communicatie met inwoners en ondernemers. Dit betekent ook bouwen aan betere spelregels over participatie en communicatie vanuit de gemeente. De VVD blijft hier de komende tijd actief aandacht voor vragen.

Veel gedaan

Vooruitblikken op het komende seizoen kan eigenlijk niet zonder heel even terug te kijken. Ons belangrijkste verkiezingsthema heeft de VVD snel kunnen realiseren: Afval weer wekelijks ophalen. Nu is het tijd voor de volgende stap. Maatwerk, afval per wijk aanpakken. Inwoners worden door de VVD wethouder Astrid van Eekelen nu actief betrokken bij het vormgeven van het afvalbeleid, waardoor elke wijk het afvalbeleid krijgt dat het beste past bij de specifieke kenmerken. Hier ligt ook een rol voor u: grijp komend jaar uw kans om ook in uw wijk actief mee te praten.

Het afvalbeleid is iets wat iedereen raakt. Maar onze fractie heeft minder bekende successen behaald. Zo ligt er nu bijvoorbeeld een spiksplinternieuw gehandicapten sportveld op Cartouche, dat mede door de inzet in de raad van VVD raadslid Harma Aris is gerealiseerd. Ook iets waar we trots op mogen zijn.

Nog veel te doen

De komende periode zal, hoe vervelend ook, voor een belangrijk deel in het teken staan van de financiële uitdaging die onze gemeente heeft. Door onder andere grote tekorten in de jeugdzorg kunnen we niet alles realiseren wat we zouden willen en worden we gedwongen keuzes te maken. Die zijn niet altijd makkelijk, maar wel noodzakelijk. Maar de VVD is er de partij niet naar om bij de pakken neer te zitten. Het huishoudboekje zo snel mogelijk weer op orde, daar gaan we voor.

Naast financiële liggen er ook fysieke uitdagingen. Belangrijkste is misschien wel de bereikbaarheid van het Damcentrum. Nog altijd is daar geen blijvende oplossing voor gevonden. De VVD is en blijft voor een extra brug. Die wordt nu, samen met een vorm van selectieve toegang, verder uitgewerkt door wethouder Bouw. Aangezien dit een vooruitblik is: dit onderwerp houdt de gemoederen meer dan bezig en zullen we komend jaar nog vaak en duidelijk voorbij zien en horen komen.

Meedoen

Bovenstaande is slechts een kleine greep uit hetgeen waar de VVD fractie in de Gemeenteraad mee bezig is. Wilt u met ons in gesprek over een van deze zaken, of een heel ander onderwerp, schroom dan niet om contact op te nemen met een van de 9 Raadsleden die onze lokale VVD rijk is. We zien ernaar uit om ons samen met u ook dit jaar weer in te zetten voor een mooi, gezond, veilig en liberaal Leidschendam-Voorburg.

2 reacties op “Vliegende start van nieuwe politiek seizoen

1. Annemiek Gerrits

Ik mag mezelf een redelijk betrokken burger noemen die tevens de lokale VVD een warm hart toedraagt. Ik zie met verbazing de commotie over de extra brug voorbijkomen. Snap niet dat mensen daar problemen mee hebben. Ik begrijp: iedereen wil een bereikbare gemeente maar niet vlak voor je voordeur. Helaas, de werkelijkheid is nu eenmaal anders. Wat ik mij afvroeg is hetvolgende: is het mogelijk om ipv een extra brug bijvoorbeeld een tunnel te maken ter hoogte van de STar. Dan gaat bestemmingsverkeer via de Middenweg naar de Star, onder de tunnel onder de Vliet door en dan richting de wijk Prinsenhof?Voorschoten. Zou dit een haalbaar idee zijn of iets wat een hersenspinsel van een burger blijft?

Reageren
  2. Louise Kortman

Dag Annemiek, dank voor je bericht. Fijn te horen dat je het belang van een bereikbare gemeente onderschrijft. De bereikbaarheid is inderdaad het onderwerp van onderzoek naar mogelijkheden die een gemeente kan uitvoeren. Een brug is daar een voorbeeld van. Natuurlijk zou een tunnel eveneens de bereikbaarheid kunnen vergroten, deze stap ligt dan meer bij het Rijk dan bij de gemeente. Van belang is nu om de handen in de gemeente op elkaar te krijgen voor verbetering van de bereikbaarheid, leefbaarheid en de urgentie van een oeververbinding als stap 1. Nogmaals dank voor je reactie en meedenken! Groet, Louise Kortman.

Reageren