Succesvol Politiek café over Ondernemerschap

Erik Ziengs, VVD Tweede Kamerlid (o.a. MKB), trakteerde de aanwezige liberalen en lokale ondernemers op vele ervaringsverhalen als zelfstandig ondernemer én als politicus. In café Het Torentje benoemde hij de diverse belemmeringen én de kansen die ondernemerschap anno 2016 met zich meebrengt. Van landelijke beleid naar de lokale waan van de dag. Er werd uitgebreid ingezoomd op het zogenaamde ´blurring´. Dit is het mengen van functies zoals retail, horeca, cultuur en dienstverlening. Steeds meer ondernemers zoeken naar een unieke beleving voor hun klanten en gasten om de bezoekduur te verlengen. Zij bedenken innovatieve concepten die vaak verder gaan dan de eigen branche. Het inpassen van nieuwe, gemengde bedrijfsmodellen in bestaande regels, levert soms ingewikkelde discussies op tussen ondernemers en gemeenten. In Leidschendam-Voorburg loopt momenteel een pilot. Aanwezig wethouder Saskia Bruines (o.a. voor Economie en ondernemersklimaat) kon de aanwezigen vanuit de gemeente over de laatste stand van zaken informeren.

Ook passeerden actuele onderwerpen als een goede bereikbaarheid van onze winkelcentra, de vele vergunningen en het aantrekkelijk maken van winkelstraten de revue. Erik Ziengs pleitte voor het bundelen van krachten: Samen vanuit een visie werken aan positief ondernemersklimaat.

In 2017 gaan we door met de Politiek Cafés. Ideeën voor onderwerpen om te bespreken zijn van harte welkom. Suggesties kunt u kwijt bij de bestuurs- en fractieleden.