Staatssecretaris Mark Harbers (VVD) bezoekt Leidschendam-Voorburg

VVD: ‘Gemeente kan inwoners veel beter betrekken bij besluiten’

Zondag 18 maart brengt VVD-staatssecretaris Mark Harbers van Justitie en Veiligheid een bezoek aan Leidschendam-Voorburg. Vanaf 11 uur gaat hij samen met lijsttrekker van de lokale VVD Astrid van Eekelen in gesprek met inwoners en vertegenwoordigers van verenigingen en belangenorganisaties over de lokale democratie. Hoe kan de gemeente inwoners beter betrekken bij belangrijke besluiten? De VVD vindt dat het anders en beter moet.

Asielzoekerscentrum Schakenbosch 2016
Mark Harbers is als staatssecretaris onder meer verantwoordelijk voor asielzaken en statushouders. In 2016, in de vluchtelingencrisis, waren veel inwoners van Leidschendam-Voorburg tegen de komst van een groot asielzoekerscentrum op Schakenbosch in Leidschendam.

Lijsttrekker Astrid van Eekelen: ‘De VVD wilde dat de gemeente beter luisterde naar deze mensen, maar het plan werd door het college en de meeste partijen toch doorgezet. Dit is een belangrijk voorbeeld van een proces waarbij het college niet goed luisterde naar de inwoners. Wij willen dat anders doen.’

De ‘Turkijedeal’ van Mark Rutte zorgde er voor dat de asielstroom afnam en het centrum uiteindelijk niet meer nodig was. De lokale VVD heeft zich ook altijd hard gemaakt voor goede communicatie en het betrekken van inwoners van Voorburg-Noord bij de komst van statushouders in het voormalige ministerie van sociale zaken.

Meer voorbeelden van slechte communicatie
Er zijn meer voorbeelden van ongelukkige besluitvorming door de gemeente. Neem de recente plannen rondom Park Sijtwende, het tekort aan parkeerplaatsen in het Damcentrum en als grootste voorbeeld de invoering van het nieuwe afvalbeleid. Bij al deze besluiten is niet naar inwoners geluisterd. De lokale VVD wil dit soort besluitenvorming op een andere manier aanpakken en inwoners beter betrekken.