Reactie VVD op ontstane bestuurscrisis

Verantwoordelijkheid nemen en ontlopen

In het openbaar bestuur gaat het om betrouwbaarheid, openheid en transparantie.

Het gaat erom hoe betrouwbaar ben je en daar ging het door de VVD/CDA/CU aangevraagde spoeddebat op 20 april jl. over.

Afgelopen maanden is er hard gewerkt aan de levendigheid van het Huygenskwartier. De levendigheid van het gebied rondom de Herenstraat staat voorop en heeft bij de VVD altijd voorop gestaan.

Ook de wethouder Rozenberg heeft de levendigheid van het Huygenskwartier altijd in het vizier gehad. Maar op de weg hiernaar toe is het mis gegaan.  Fout stapelde op fout, de onafhankelijkheid van het bestuur kwam in het geding en de gemeenteraad werd buitenspel gezet. Het aftreden van wethouder Rozenberg was hiermee onafwendbaar en dat gaf de wethouder in zijn betoog ook aan.

GBLV stapt vervolgens uit de coalitie en dat is voor de VVD moeilijk te accepteren. Het is ontlopen van verantwoordelijkheid door als grootste partij in de gemeenteraad voor de tweede keer in drie jaar te breken met een coalitie. Hiermee brengt GBLV schade toe aan de gemeente en het gemeentebestuur.

Dit komt de bestuurbaarheid van de gemeente niet ten goede. Komende periode zal er gezocht worden naar een oplossing voor deze bestuurscrisis.

De VVD zal constructief mee denken over een mogelijke oplossing al wordt het uiteraard nooit ons coalitieakkoord.