Mooi afscheid voor Hans van der Sluijs

Afgelopen vrijdagmiddag vond een bijzondere raadsvergadering plaats ter ere van het afscheid van Burgemeester Hans van der Sluijs onder voorzitterschap van Astrid van Eekelen.

Hans heeft twee records op zijn naam staan: namelijk de jongst benoemde en de langst zittende burgemeester van Nederland. In Leidschendam-Voorburg is Hans van 2007 tot 2016 burgemeester geweest. Hans had drie jaar geleden al besloten voortijdig met pensioen te gaan, maar werd gesterkt in zijn beslissing door de ziekte van zijn vrouw Margaret.

Vele sprekers hadden zich gemeld om Hans toe te spreken. De spits werd afgebeten door zijn dochters Wendy en Floor die herinneringen ophaalden over hun vader en de 32 jaar dat hij burgemeester is geweest. Mooie persoonlijke woorden en vrolijke anekdotes wisselden elkaar af.

Vervolgens werd Hans toegesproken door Charlie Aptroot, burgemeester van Zoetermeer en vice voorzitter van de burgemeesterskring. Charlie roemde Hans om zijn inzet voor een goede dienstverlening naar de inwoners en zijn inbreng op het gebied van veiligheidsvraagstukken.

Namens het college reikte wethouder Frank Rozenberg de erepenning in zilver uit voor zijn bijzondere verdienste voor de Leidschendam-Voorburgse gemeenschap. Zichtbaar aangedaan ontving Hans daarna uit hande van waarnemend commissaris van de koning Rogier van der Sande een koninklijke onderscheiding. Hij is benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Tot slot heeft Astrid als plaatsvervangend raadsvoorzitter Hans namens de raad toegesproken en het Liber Amicorum aangeboden. Hans heeft veel voor onze gemeente betekend en heeft o.a. het veiligheidsproject Jorp (jongeren op het rechte pad), het moderne werken van de ambtelijke organisatie en de gemeentelijke huisvesting tot stand gebracht.

Op 5 september aanstaande neemt Klaas Tigelaar het stokje over en begint een nieuwe burgemeestersperiode.

3 reacties op “Mooi afscheid voor Hans van der Sluijs

1. Charles Corver (24 jaar raadslid. En fr.vz).

Helaas door omstandigheden kon ik niet aanwezig zijn. Als Gouden zwaan drager van de gemeente heb ook ik veel waardering voor deze prima burgemeester. Wens hem en zijn vrouw het allerbeste toe.

Reageren