Inwoners lezen verkiezingsprogramma lokale VVD voor

Verschillende inwoners van Leidschendam-Voorburg lazen allemaal een stukje voor van het verkiezingsprogramma van de lokale VVD. Ter gelegenheid van de Nationale Voorleesweek is het ingesproken programma op deze website gezet. Het is een primeur voor Nederland dat juist de inwoners het programma voorlezen en niet de partij zelf. De voorgelezen versie is handig voor blinden en slechtzienden, maar ook voor mensen die niet of niet goed kunnen lezen.

“De VVD staat open voor iedereen. Daarom hebben we een verkiezingsprogramma geschreven dat makkelijk te lezen is”, vertelt raadslid en kandidaat Philip van Veller. “Daar hoort ook een ingesproken versie bij. Maar dit keer hebben we het anders aangepakt. In plaats van zelf voor te lezen, of een computer, hebben we verschillende bekende en minder bekende inwoners gevraagd een stukje voor te lezen”. Zondag werd de inleiding uitgezonden op Radio Midvliet.

“Ik ben langsgegaan bij veertien mensen uit de gemeente”, aldus kandidaat Adrey Caljé. “Iedereen vond het ontzettend leuk om te doen. Het is een verrassing wie er allemaal te horen is. Luister zelf maar”. In de inleiding zijn bijna alle stemmen te horen; iedere inspreker neemt daarna een hoofdstuk voor haar of zijn rekening. Lijsttrekker Astrid van Eekelen leest zelf haar voorwoord voor.
Deze week is de nationale voorleesweek. Diverse VVD-kandidaten gaan zelf op scholen voorlezen om bij te dragen aan de taalontwikkeling. “Gewoon doen. Daar staan we voor. Het is leuk én nuttig”, aldus Adrey Caljé.

In het ingesproken verkiezingsprogramma is te horen dat de VVD ook aandacht besteedt aan mensen die doordat zij niet goed kunnen lezen, minder goed kunnen meekomen in de maatschappij. “In de afgelopen raadsperiode heb ik het onderwerp Laaggeletterheid op de kaart gezet”, zegt Philip van Veller.  “Dankzij mijn initiatief is er nu een plan van aanpak. Het is ontzettend belangrijk dat mensen kunnen lezen en schrijven. Je kunt daarmee echt meedoen. Het beïnvloedt de kans op werk en zelfs de gezondheid wordt ermee bevorderd”.