Huygenskwartier: Wel steun, geen verspilling

De plannen voor de verdere ontwikkeling van het Huygenskwartier hebben de aandacht van de VVD. Het belang van de ondernemers in het gebied staat bij de VVD voorop. In het Huygenskwartier zijn veel ondernemers gevestigd en daarom is de verlevendiging van het centrum nodig. Maar hoe krijgen we meer voetjes naar het centrum?

Als het aan de VVD ligt ten eerste door het bouwen van woningen. Fractievoorzitter Astrid van Eekelen: ‘Appartementen en huizen voor senioren en gezinnen zullen zorgen voor koopkrachtig publiek. Dat is wat er nodig is. De VVD juicht het toe dat de huidige plannen tot woningbouw in het voormalige gemeentekantoor uitgewerkt worden.’

Ook woningbouw op Rustoord kan als het aan de VVD voortvarend worden opgepakt. De vraag is groot en de markt is goed dus college kom op! Daarnaast een grote parkeergarage want zonder parkeren trek je geen bezoekers. Woningen en parkeerplaatsen zullen meer publiek brengen en het centrum verlevendigen. De VVD staat kritisch tegenover de plannen rondom de verhuizing van raadzaal, museum en bibliotheek. Geen verspilling van geld aan een dure raadzaal en geen verplaatsing van functies uit andere centra als dat een negatieve uitwerking op die gebieden heeft. Het Koningin Julianaplein en Damcentrum verdienen ook onze aandacht en het mag niet zo zijn dat we in het Huygenskwartier een probleem oplossen om vervolgens elders weer een probleem te creëren.

Belangrijk is dat het plan uitgevoerd wordt zonder ongefundeerde subsidie van gemeente. In dat licht heeft VVD tegen de extra subsidie van 30.000 euro voor personeel en tegenvallende inkomsten uit consumpties en contributies van museum Swaensteyn gestemd. Zonder sluitende plannen kunnen we geen geld uitgeven, aldus Van Eekelen.