Coalitie van binnenuit opgeblazen; nu zoeken naar goed bestuur

De VVD vindt het noodzakelijk dat de gemeente goed wordt bestuurd in het komende laatste jaar voor de verkiezingen. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt bij alle partijen in de gemeenteraad. Maar vooral Gemeentebelangen (GBLV) moet die verantwoordelijkheid in de eerste plaats nemen, als grootste partij én degene die de coalitie opblies. De bal ligt bij GBLV, net als twee jaar geleden toen GBLV ook al een einde maakte aan de samenwerking.

Na een bewogen spoeddebat blijft de gemeente Leidschendam-Voorburg achter met een wethouder minder en geen meerderheid voor de coalitie. Dat is de trieste balans van een late avond die vooral in het teken stond van het ontslag van wethouder Rozenberg. Het vertrek hield verband met zijn handelen rond plannen in de Herenstraat, het onvoldoende betrekken van de gemeenteraad en voorbarige publicatie van een niet-genomen raadsbesluit.

“De hele oppositie inclusief de VVD had grote bedenkingen en wilde een motie van wantrouwen indienen”, aldus VVD-fractievoorzitter Van Eekelen. “Echter, dat was niet eens nodig omdat wethouder Rozenberg de eer aan zichzelf hield. Dit omdat de coalitiepartijen achter de schermen al te verstaan hadden gegeven de wethouder niet te steunen.” Na de afscheidsspeech van Rozenberg volgde een schorsing, waarna GBLV-fractievoorzitter Rosbenders meldde dat Gemeentebelangen de coalitie verlaat en dat daarmee geen getalsmatige meerderheid van de coalitie meer overblijft.

“Wij hadden waardering voor de inzet van Frank Rozenberg en betreuren hoe het gelopen is”, aldus Astrid van Eekelen. “De VVD heeft zich volledig gefocust op de inhoud van de zaak waar het om ging; daarin waren te veel zware fouten gemaakt. Voor ons als liberalen staat een betrouwbare en zorgvuldige overheid voorop”.

De coalitie is niet door de oppositie omgevallen. Rozenberg trok zijn conclusies door interne signalen. GBLV heeft daarop aangegeven dat zij volledig afhaakt, terwijl de overige coalitiepartijen aangaven dat ze open stonden en staan voor een nieuwe wethouder van GBLV. Zij steunen ook het coalitieakkoord nog.

Van Eekelen: “Hoe het nu verder moet blijft onduidelijk; de coalitiepartijen zijn hier niet eensluidend in. Wat de VVD betreft moet de gemeente ook in het komende jaar goed worden bestuurd. GBLV is de grootste partij; meer dan 23% van de stemgerechtigde inwoners heeft daarop gestemd. Wat mij betreft moeten zij verantwoordelijkheid nemen en aangeven hoe nu verder. Twee jaar geleden beëindigden zij ook een coalitie en ook toen lag de bal bij hen.”

Een reactie op “Coalitie van binnenuit opgeblazen; nu zoeken naar goed bestuur

1. Gerard Heetman

Mijn advies, dat ik in meer technische vorm ook ongevraagd aan Astrid heb gegeven, is om geen energie te steken in GBLV. Immers GBLV wenst niet meer deel te nemen aan de coalitie en de andere drie partijen wel. Trek lering uit het zoeken naar meerderheden zoals het kabinet heeft moeten doen bij de Eerste Kamer. Dat is dualisme ten top en dus ook democratie ten top. Het heeft de oppositiepartijen in de Tweede en de partijen in de Eerste Kamer het bij de recente verkiezingen geen windeieren gelegd. Dus door met een minderheidscollege door te gaan, kun je je als VVD voortdurend in de kijker zetten door aan te geven wat je van voorstellen van het college wel en niet in het belang van de gemeente en dus de burger vindt. Het minderheidscollege wil toch graag de voorstellen aanvaard zien en zal dus bereid zijn tot aanpassingen als dat een meerderheid oplevert. Zorg dat je dat voortdurend ook in de media uitdraagt. Dat ziet de kiezer en dat levert je in 2018 meer op dan te kissebissen met GBLV en te proberen weer een meerderheidscollege te krijgen. Dat is tijdverspilling en niet in het belang van degenen die afhankelijk zijn van de gemeente en de gemeenteraad als hoogste bestuursorgaan in het bijzonder: de burger en dus de aanstaande stemmer.

Reageren