Algemene Beschouwingen VVD

Algemene Beschouwingen 2019.
Op 2 en 3 juli waren de Algemene Beschouwingen in onze gemeenteraad.Veel mensen wonen in Leidschendam-Voorburg vanwege onder andere de goede voorzieningen, de bereikbaarheid en het groen. En ik kan het niet vaak genoeg benadrukken, de VVD is er trots op dat parkeren gratis is in onze gemeente. Er wordt volop gebouwd, voor jong en oud, hoge en lage inkomens. Ook barst Leidschendam-Voorburg van de mensen die zich elke dag inzetten om de gemeente en stukje mooier te maken. Door zich in te zetten voor de buurt, de sportvereniging, cultuur of de buurvrouw. Daar zijn we trots op.
Daarnaast hebben we zorgen. Bijvoorbeeld over de uitgaven aan de jeugdzorg en participatie, zoals de bijstand. Hoe gaan we om met de enorme tekorten op jeugdzorg en de participatie? Daar geeft onze gemeente elk jaar miljoenen meer aan uit dan er binnenkomt. Daardoor blijft er steeds minder geld over voor andere belangrijke zaken. Dat is niet houdbaar en dus terecht dat daar hard aan gewerkt wordt. Dat heeft al resultaat, want de kosten voor jeugdzorg in onze gemeente groeien inmiddels minder hard dan in onze buurgemeenten. Dat is goed nieuws en de VVD wil dit vasthouden. Wij kiezen er in de tussentijd niet voor om keihard te bezuinigen op andere terreinen, maar om het probleem eerst binnen de jeugdzorg en participatie zelf op te lossen.